zondag 22 februari 2015

Baby wafeldeken, met patroon!

Voor mijn vriendin die bijna haar tweede kindje krijgt haakte ik een dekentje voor in de Maxi-Cosi. Ik haakte voor het eerst een wafelsteek. Deze vond ik er altijd zo ingewikkeld uit zien, maar wat blijkt? Supersimpel....

Je haakt steeds twee stokjes en een reliëfstokje en aan de andere kant twee reliëfstokjes en een gewoon stokje. Het patroon heb ik van handwerkles, hieronder in het kort:

1. Start met een ketting van lossen. Neem een veelvoud van 3 en voeg daar nog 5 lossen aan toe. Vanaf de vierde losse in elke losse een stokje haken.

2. Start iedere rij met 2 lossen. Dan keren en haak een reliëfstokje voorlangs om het tweede stokje van de vorige rij. Haak een gewoon stokje op de volgende twee steken. Dan weer een reliëfstokje voorlangs het volgende stokje en dan weer 2 gewone stokjes. Blijf dit herhalen. Eindig met een reliëfstokje voorlangs het laatste stokje en een gewoon stokje op de 3 lossen ketting (keerlossen van de basisketting).
3. Start weer met 2 lossen en keer om. Haak nu een gewoon stokje op de reliëfstokjes van de vorige rij en een reliëfstokje op de gewone stokjes van de vorige rij. Dus alles precies andersom (in deze rij dus 1 gewoon stokje en 2 reliëfstokjes, 1 gewoon stokje en 2 reliëfstokjes enz. enz.). Eindig deze rij met een gewoon stokje op het laatste stokje en een gewoon stokje op de ketting van 2 lossen (keerlossen van de vorige rij).
4. Start weer met 2 lossen en keer om. Haak om en om een reliëfstokje en 2 gewone stokjes, net als in rij 2.
5. Net als rij 3.
Rij 2 en 3 herhalen totdat je deken groot genoeg is.

Ik gebruikte hiervoor Stonewashed van Scheepjes, voor het eerst een groot project met dit garen en ik kan je zeggen dat het echt heerlijk haakt!! Op verzoek een keer iets anders dan blauw dus ging ik voor groen.





Nu maar hopen dat ze hem mooi vind!! Ze krijgt hem op de babyshower straks en ze heeft echt geen idee!! Spannend....

Fijne zondag!

Liefs Marcella

15 opmerkingen:

  1. Het is een prachtig dekentje geworden! Ik vind de steek er ook lastig uit zien, maar valt mee dus.

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marcella,

    Wat een leuk dekentje! Hoe groot is het dekentje en met hoeveel lossen ben je begonnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat wil ik ook graag weten

      Verwijderen
    2. Ja dat wil ik ook graag weten

      Verwijderen
    3. Ja dat wil ik ook graag weten

      Verwijderen
    4. Lieve Unkown en Claudia,

      Ik weet niet meer de exacte maat maar ik gok op 75x75 cm. Het aantal losse is natuurlijk afhankelijk van het garen en haaknaald. Je maakt een losse ketting tot je de gewenste breedte hebt. Vervolgens haak je tot je de juiste lengte hebt bereikt.

      Liefs Marcella

      Verwijderen
  3. Heel leuk! Hoeveel bollen garen heb je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Maren,

      Ik heb hiervoor 9 bollen gebruikt.

      Liefs Marcella

      Verwijderen
  4. Klopt het dat jij er ook de randje erom hebt gehaakt. Ik maak een deken voor mijn tweede nichtje en wil hem graag omlijsten met een mooi randje maar kan niets vinden en het lukt me zelf niet. Kun jij me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Ik heb een randje van halve stokjes en vervolgens een randje vasten gehaakt.

      Succes ermee.

      Groetjes Marcella

      Verwijderen
  5. Leuk!!

    Ik zou zoiets ook wel willen maken maar dan voor 1.50 x 1.20

    Kun je me kort vertellen hoe?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk!!

    Ik zou zoiets ook wel willen maken maar dan voor 1.50 x 1.20

    Kun je me kort vertellen hoe?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ook de scheepjes wol. Welke haaknaald heb je gebruikt en hoeveel losse om te starten
    😊

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoeveel losse heeft u gedaan en welke breedte was dat dan ..please help me.. ik haak voor de eerste keer groet Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ook van plan om met stonewashed een wiegdeken in wafelsteek te maken. Kun je mij je maat haaknaald en stekenproef laten weten?

    BeantwoordenVerwijderen